Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Varför sparar man på pensionärer och unga?

Av Häftiga morsan! - 26 oktober 2008 21:24

 Vi blir alla äldre, och våra äldre våra pensionärer i dag har varit med och byggt det välfärdssamhälle vi så lyckligt lottade bor i. Ska vi inte vårda och måna om dem i dag när deras ålder för arbete kommit till 65 och de ska få njuta av sin tid som pensionärer? De flesta av oss blir gamla och pensionärer, vill vi då bli behandlade som uttjänta människor som ska bara ska tacka och niga i det tysta?Nej, så ska vi inte ha det! För även om kroppen kanske tryter och orken inte är det densamma är vi alla människor med samma värde och vi ska vårda våra medmänniskor. Våra äldre i dag har mycket att tillföra vårt samhälle med sin långa erfarenhet och kunskap, detta ska vi ta tillvara på, inte stänga dem ute, inte tro att en människa är förbrukad vid pensionsåldern. Glöm inte att vi alla blir äldre. Tar vi tillvara de äldre? Kanske om vi gav en bättre vård och bättre ekonomiska förutsättningar för de gamla så kanske även de äldre både orkade och kände lust att dela med sig. Det är dags för politikerna i vår borgerliga regering börja inse värdet av alla människor, vi är alla en del i vårt samhälle, en del av oss…..Pensionärerna har liksom fått halka efter de senaste åren, detta är inte okej.  Robin Hood stal från de rika och gav till de fattiga, den borgerliga regeringens politik lutar mer åt att ta från de fattiga och ge till de rika, alltså ta från unga och gamla …. Skolan, barnen måste få kosta likaså vården och pensionen åt de gamla, vi som arbetar måste tillsammans stödja dem som ej kan. Folkpartiledaren Jan Björklund  vill sänka skatten för alla pensionärer med 200 kronor i månaden. Men det är inte det mest prioriterade förslaget bland kommande skattesänkningar , men lovord har vi hört tidigare…Så glöm inte att vi blir alla äldre….Lyssna på de äldre, ta tillvara dem och deras kunskap…”de byggde landet” – som vi har förmånen att få leva i, vi måste värna om människan som en del av ett demokratiskt samhälle som vilar på alla människors lika värde, oavsett ålder…

Snart stundar det för val, hur bra blev det med de Nya Moderaterna? Hur bra blev de för de äldre, skolan, de sjukskrivna, halvtidsarbetslösa, barnfamiljerna, låginkomsttagarna, de arbetslösa? Hur bra blev det egentligen?  Tänk efter noga inför det kommande valet, det lät ju så fint i teorin, hur fungerade det i praktiken??

Tänk noga efter, rösta rätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Häftiga morsan! - 6 februari 2009 10:24

Hejsan vänner..jag har bestämt mej för att byta till en annan bloggadress...min nya stuga på nätet...här kommer ni till den...glöm inte att titta där...mitt spännande vardagsliv kommer att stimulera din tråkiga vardag...   http://blogg.passagen.se/sa...

Av Häftiga morsan! - 5 februari 2009 21:41

....förpassad..utkörd..övergiven...det är vi sporänkor...Sverige Ryssland Hockey på TV just nu 7 minuter kvar och Sverige leder med 4-3...trots att jag inte är intresserad så kan jag ju inte stänga öronen...sport, bara sport, bara massor utav sport.....

Av Häftiga morsan! - 5 februari 2009 17:49

...tur man inte var kvinna under medeltiden....   Nu pluggar jag i superspeed..eftersom resten av familjen är på innebandy och sedan 19 års kalas...jag stannade hemma eftersom inte alla uppskattar min influensa...   Snöar...snöar..snöar...tur att man...

Av Häftiga morsan! - 5 februari 2009 09:12

Äntligen Torsdag?! Vadååå...tja veckans snart slut igen, knogar på med studierna..Kvinnan i medeltiden....mussepiggs clubhus på tv och det vräker ner snö ute, och ska tydligen göra i flera dagar....mysigt...fast inte för den som skottar förstådd...tu...

Av Häftiga morsan! - 4 februari 2009 22:20

...ser  på efterlyst och brrrrr...   Nu ska jag se dokumentären om överviktiga...bra inspiration för mej...idag har jag fikat...fy på mej!!! Svårt att motionera när hostan och bihålorna sitter i , me imorgon efter jag pluggat ett par timmar ska jag f...

Ovido - Quiz & Flashcards