Alla inlägg under september 2008

Av Häftiga morsan! - 19 september 2008 16:29

Ja vilken blandning denna helg bjuder på, alltifrån städning på stadens soptipp för att dra in pengar till grabbens fotbollslag till att få gå på fest och förlusta sig...(hoppas jag hinner tvätta mig och klä om, annars blir det nog ingen lust, ialla fall inte för dem runt om..)


Men det är ialla fall helg, varje vecka längtar man och sedan när söndagen kommer längtar man till måndagen...visst är det bra att man alltid får längta..något att sträva mot... I helgen ska jag vara duktig , har skrivit en lista med ska-göra-grejer...den innehåller nu 48 grejer och då har jag redan strukit 5 grejer redan...Tänk vad mycket man tänker jag gör sen...montera en hylla, rensa en garderob..vinterstäda trädgården ect... det kändes lite övermäktigt när listan var klar...men gör inget nu blir den ju ännu längre nästa helg....


...Jag måste nog boka en helg till mej och mannen snart, så vi kan slappa( blunda för allt som ska göras, men inte kan göras då man inte är hemma)...Kanske ett hotell i grannstaden, god middag och älvskog...puben får nån annan inta...


...fast först måste jag kränga lite mer på tradera så jag får i hop finanserna...


Tradera, hemmafruns bästa vän!!!

 Makens rival!!!


Hoppas all ni får en lika trevlig helg som vi, nä hoppas ni får trevligare...



hej hopp, kram Sandra....

Av Häftiga morsan! - 18 september 2008 22:46

När det kom ut släkten att jag bloggar...spred sig en stel skräck...vad skriver hon..skriver hon om mig?...Iså fall VAD!!!! Lugn lilla söta släkten kommer inte att lägga ut några smaskiga detaljer om er, inga namn ska nämnas och framförallt är det ju jag som skriver om min vardag, inte om eran....


Jag ska på 40 års kalas i helgen, det blir kul...tja kanske, jag nykter och chaufför åt en hel hop skälliga 40+are som känner sig som 25 igen, men jo det ska bli kul...för jag är nykter och inte dom, det blir lite som och gå på show känns det som, jag får klä upp mig, äta gott och titta på showen, det blir trevligt!! Jag är INTE 40 själv så då får man njuta av att vara bland de yngre oxå, det förekommer ju inte alltid...


min man är 40 + are, han är 7 år äldre, det känns liksom bra och har alltid gjort det för jag känner mig alltid ung...och han håller sig ung med mig...eller är de gråa håren som numera täcker både kroppsbehåring(mest) och det håriga partiet baktil på huvudet från livet tillsammans med mig??... Kanske men ack så snyggt med grått hår...på andra..inte på mig, jag vägrar vara gråhårig. Fick mina första grå i 20 år ålder, paniken var total, hur skulle jag överleva!!! Sedan dess har min frisyr och färg varierat mellan blond, gul, orange, röd, brun, lila, svart, mörkbrun, ljusbrun , melerat, långt, kort, page, snagg mm mm mm, ombyte förnöjer...numera är det besvärligt att variera så mycket, kör med min naturliga bruna färg och unifär samma frisyr...kanske det har med åldern att göra!!!


Hej hopp, kram Sandra



Av Häftiga morsan! - 17 september 2008 21:57

Jag behöver fler timmar, om man som mamma eller rättare sagt förälder ska hinna med, arbete/studier, hushållsysslor, motion, själavård, hudvård, tandvård, sjukvård, barnavård, ja gud vet alla vårdformer..., matlgning, matinköp, rekretionsstunder mm mm mm mm... Ja  vad ska man göra...när mörkret faller harman halva listan med göromål kvar...men då , då finns han där min underbara man, han som alltid står pall när det blåser. Ja jag vet ärligt talat inte vad jag skulle göra utan honom ibland, trots att han har sina brister oxå, men vem har inte det(förutom jag förståss:-) ). Han är min klippa. Nog om detta .... Jag tycker att det är fruktansvärt med sms mobbing och trakaserrier...min dotter har blivit utsatt nu av en person med manligt kön som ringer och "dummar sig" det är förj-ligt rent ut sagt. Det verkar helt legimt att när man är anonym säga och göra vad som helst utan att känna ansvar eller ånger...Mail är ett annat forum för dumt snack, folk skickar ju vilka obehagliga skämt och historier som helst när man liksom inte behöver se den andra personen när man berättar dem, det har liksom spårat ut totalt, jag vill inte ha äckliga skämt med ofta kvinnoförnedrande innehåll eller bilder via min mail, men man kommer liksom inte undanan eftersom alla liksom bara trycker på vidarebefodra innan de tänkt efter vad det var de skickade egentligen...för om man ska säga sånt direkt till någon live så då minsann tänker folk efter(oftast, det finns undantag!!) ... nä fram med telefonen eller gå över till dina vänner och tala med dem istället... Men hallå vad säger jag...liksom då borde jag kanske inte blogga heller, för det är ju mina vänner som läser detta...kanske nån blir stött...kanske nån anser att det är jag som är den störiga typen, tja kanske de som jag kommer till insikt att det börjar spåra ur, när man liksom jag bloggar ut sin frustration över saker och ting i stället för att tala live med sina vänner... fast det är klart de är inte tillgängliga jämt och föressten så surrar jag väl sönder dem nog, så jag tror det är skönt för dem att ibland få läsa om min mundiareé i stället för att lyssna på dem, vad vet jag??!


Nu har jag klagat nog för i dag och krama nån i morgon det behöver både du och dom... Kram Sandra

Av Häftiga morsan! - 16 september 2008 22:22

Tja, jag började ju då surfa lite på tradera och köpte nån grej för ett par år sedan, sedan glömde jag bort det och tiden gick...En dag för ca 1 år sedan började vi äntligen rensa huset efter ha övertagit det från svärmor för 12 år sedan...Oj vad grejer, hela vinden var fylld med grejer från min man och hans systers barndom, äh vi prova lägga ut det på tradera kom vi på...så vi gjorde...oj vad vi har sålt sedan dess...folk köper VAD SOM HELST!!!! Men vem bryr sig huvudsaken de betalar...Men ingen varnade oss för Tradera beroendet...Jag var ju snäll och delade med mig av kunskapen till mor och syster och även de hamnade i tradera träsket....vi snackar ju bara om tradera numera och våra affärer på tradera när vi träffas...Det har liksom tagit över den sociala gemenskapen oxå...vem gör bästa affären? Vem köper billigast? Vem har blivit blåst? ect.....


Men det är underbart att helt kravlöst surfa runt igenom de många tusentals begagnade grejer som finns där...Vi ÄLSKAR loppis i min familj...och självklart föll vi dit direkt på tradera....svårt att göra sig pengar när man shoppar minst lika mycket...Men mycket mer bekvämt än loppis, inga kartonger med grejer att frakta fram och tillbaka från loppis, auktionen sköter nästa sig själv helt, mmmm...men man måste ju kolla minst en gång per dag, för det kan ju ha ökat...eller man kan ju hitta nått fynd...man kan ju missa ett fynd om man inte kollar en dag!!


Mamma var på sin sommarstuga i sommar och ringer mig på mobiler och ber mej surfa in för att se hur hennes auktioner går på tradera?!?!?! Va inte ens semestern får vara helig! Till slut åkte hon hem ett par dagar för att få bli surftillfredställd, mamma, min mamma som aldrig skulle använda internet till att surfa!!! Hon är värst av alla, hon har ju all tid i världen att surfa...


man fastnar i tid och rum när man surfar runt där, datorn stjäl en massa tid, poff så har 4 timmar gått och ungarna har ingen middag fått...


Men tillfredställelsen är total...ett positivt beroende, inkomst och utgift regleras efter försäljning, aldrig en förlust enbart vinst...i det långa loppet...antingen vinst för mig eller köparen resp. säljaren, definitift alltid en vinst för tradera!!!!

Av Häftiga morsan! - 16 september 2008 16:54

Tja, idag var jag duktig och inledde dagen med matematik räkning, nersjuknken i mina matematiska tankar, kom mamma på besök, puh, va bra...då fick jag en ursäkt att komma ifrån lite...det var jätte kul att hon kom det var ett tag sedan, efter det vi prackat på henne ungarnas jultidningsförsäljning så drack vi kaffe och surrade...härligt, min älskade mamma är bara bäst alltså!!!!


Vi 11 tiden åkte jag till Helena äntligen kom jag mig iväg dit, åh vad härligt med mera kaffe och surr, som ni vet sedan tidigare lider jag av kraftig mundiareé både nu och då....Tack Helena det var jätte kul att bara surra lös nån timma, va fint ni tapetserat, det kommer att bli kanon...


Min man bjöd ut mig på lunch??!!! Vad har han nu på gång?? Nä så taskigt tänkt, kanske lite blidkande eftersom han sover som en stock varje kväll....

Trevligt och gott...


Efter det steg jag hos J.J åh, vad härligt där blev jag friserad och fick lov att surra mera, vilken tur att jag har flera vänninor att "plåga" med mitt prat...Jag blev JÄTTE FIN I HÅRET, tacj J.J jag är super nöjd... Jag ser mer ut som en mamma nu tycker mina gull ungar... Jaha så det är så en mamma ser ut, då vet jag!!


Nu ska jag bjuda svärmor på Thaimat som jag tilllagat i eftermiddag, bon apetit!!


Kram Sandra

Av Häftiga morsan! - 15 september 2008 22:16

 Nu tror ni säkert att jag ska skriva en massa mammabeklagan om min tonårs dotters revolterande monsterbetende?

Jo till viss del, men inte en massa klagande utan ett obehagligt igenkännande...Hon är en kopia av mig...jag vet ju hur jag själv var i 14 års åldern...INTE ROLIG!!! en egotrippad bratt!!! Fast åandra sidan är ju alla det i den åldern, ena stunden mammas lilla gullunge, andra sekunden ska man bryta sig lös, revoltera, ingen bestämmer över mig, jag kan själv!!! Fast sedan på kvällen då jag hade sett den där läskiga filmen och stod där med täcket i dörren till mammas sovrum , var jag liten igen...jätteliten...


Ja det är underbart, fast ibland känner jag mig lite små j-lig och vill nästan skratta åt hennes vredesutbrott...det får man inte...det är ju jätte allvarligt om de svarta jeansen inte hittas kl. 07.55 måndag morgon, och man vänder upp och ner på hela världen för en sådan banal sak, då får man inte börja fnissa som mamma....men jag gjorde det...man kan inte säga att det hela blev bättre!!!! Som tur var hade hennes vansinniga ilska mot sin mor gått över vid hemkomst från skolan...och se där, de bakade bullar på hemkunskapen...och se där vi fick till och med smaka...men bara 1!!!


Jag har en moster( Jag har typ 9 st) som en gång sa till mig när jag var i 10 års åldern: -"det är rart med barn , när de sover!! " Jag glömmer det aldrig , jag tyckte det var kallt , hjärtlös och elakt sagt...men ibland tänker jag på frasen med ett smil över läpparna , ibland är det faktiskt sant...man behöver vuxentid...fast med varandra? Maken ser SPORT på tv, okontaktbar...Då finns du min älskade DATOR, alltid trogen , alltid till tjänst och aldrig säger i mot(förrutom när du krånglar och jag vill kasta ut dej genom fönstret utan att öppna det först) ...Nu känner jag mej som den där egotrippade 14 åringen som jag en gång var...jag vill umgås..prata...men en dator säger inte mycket...så jag ska nu andas ett djupt andetag, stänga ner datorn och erövra min man från sporten, ...det ska gå....man får inte ge upp...har kämpat nu i 15 år...nån gång ska det gå...


Kram Sandra

Av Häftiga morsan! - 14 september 2008 10:46

Ja Magnus Ugglas låter ekar emellan åt i min hjärna för att bekräfta att han många gånger har skrivit om Svenssons liv....:-) Igår var det ju sport, bara sport, bara massor utav sport...Sedan vara alla i familjen av manligt kön helt slut...Jaha...där satt jag på kvällen...På ena sidan en snarkande son, min fotbollshjälte( som jag stolt bar till sin egen säng) på andra sidan en snarkande man...en fotbollshjälte? Hur trött blir man av att sitta brevid och heja??? Tja tydligen massor...Kl. 21.00...En Lördag kväll...Blev ingen bastu...Jag hade tänt ljus...


Ett korsord, en beck film blev min självömkans tröst. I morgon skall jag vara den som snarkar HÖGT, då någon annan VILL!!!!


Ser fram emot min städ dag...Männen åker bort, dottern sitter fastlimmad vid datorn och jag , jag får hela dagen själv med tvätt, disk( diskmarskins J-len funkar inte) och skurborsten som  min sanna vän...Jag försöker se positivt på livet!!! Med Lars Winnerbäck( "en riktig man") på högta volym och sopsäcken i högsta hugg ska jag gå lös( jag älskar att slänga saker och passar på när inte hamstermannen är hemma).


I morgon måndag...äntligen lite ro...barnen på skola...mannen på jobb...jag och studierna...mumma..längtar....


Kram Sandra....

Av Häftiga morsan! - 13 september 2008 17:31

Tja, idag var det lördag, uppstigning 07.00 pip. Snabba ryck, dottern med buss till fotbollscup i Luleå, maken och jag  iväg med sonen till fotbollscup,  jag grillade hamburgare i 3 timmar...back to the past... 10 års karriär inom snabbmatbranschen...vilket medförde att vissa av föräldrarna helt plötsligt utbrister, :- Jo men jag brukade ju handla av dej då du jobbade på grillen....kom du ihåg vad jag brukade köpa?  VA, HUR F-n ska jag komma ihåg det ville jag uttrycka mig, men pedagogisk och trevlig som jag är skrattade jag lite lagomt små falskt och sa , jaaaaa visst kommer jag ihåg dejk,,,få se nu....brukade du köpa....


AHHHH...orka!!! Då på den tiden så arbetade både maken och jag natt, han på taxi och jag i grillen...vi var sällan ut på puben för man fick ju träffa samma personer där, asfulla...först handlade de med barnen lunch...Sedan åkte de taxi till krogen...efter kvällen slut åkte de taxi till grillen ( Barnen lämnade de ju hemma, hoppas jag...) Då var de fulla, glada(de flesta) och otroligt trevligt kärvänliga, nästan väl närgågna och personliga..Sedan efter det tog de taxi igen till efterfest...Endel återkom under stägningen vid städning som inget napp fått underkvällen , för ett desperat raggningsförsök på ett par genomsvettiga, grillos stinkande lagomt genomlessa tjejer som ingen ting annat än få fara hem och sova, uttryck som: dra åt h-vete, äckel gubbe, stick å brinn osv fanns då både i tanke och vokabulär hos oss den tiden på dygnet... Ett helt hopplöst försök alltså....Jag längtar inte tillbaka till den tiden...


Bättre att vara fotbollsmamma...Skitkul första matchen,  kul andra matchen, jagstårvälut-smilet på tredje matchen. Fjärde var en pina, jag vill bara hem...Skönt sista fotbollen för i år....Åså börjar hockyen om nästa vecka, japp, ännu värre frysa arslet av sig i en ishall....jag tror att minst 50 % av alla mammor där inte är så intresserade som de ger sken av!! De är lika stora hycklare som jag! Vilken klagan det blev, egotrippade kärring som jag låter måste vända på steken, fasiken va bra för barnen med sport, laganda, gemenskap, värdegrunder, motion osv...fine men värmesitsar i ishallen vore inte dumt, kvinnor har lättare att få urinvägs...åtminstode en sektion för kvinnor uppvärmd!!! Ärsch det är ju självförvållat om man åker dit, det finns de som har det värre ....


Kram Sandra

Ovido - Quiz & Flashcards